Followers

Friday 26 April 2013

8# Sambal Bilis dengan Bunga Kantan

maaf buat korang tertunggu-tunggu...
eh ade ke yang tunggu post aku yang seterusnya???hahahaha
kali ni aku nak share dengan korang sambal yang buat aku berselera makan nasi...
selain cik budu,petai,belacan ini lah salah satu lauk yang buat berat aku ni bertambah(macam gemuk sangat je)propa sikit...
jangan marah naaa...kikiki simple sangat resepi kali ni..


BAHAN-BAHAN
satu genggam ikan bilis sedang
sekuntum bunga kantan muda(racik halus-halus)
*3 ulas bawang merah (tumbuk)
*2 ulas bawang putih (ketuk )
*3biji lada jarum (tumbuk)
garam secukup rasa

CARA-CARA
 goreng ikan bilis jangan sampai garing sangat
kemudian tumbuk ikan bilis tersebut
tumiskan bahan yang bertanda di atas
masukkan ikan bilis yang ditumbuk tadi
seterusnya masukkan bunga kantan yang telah diracik halus
akhir sekali perasakan dengan secukup garam

mudah kan????





17 comments:

  1. makanan kegemaran ni.. sedap dimakan begitu saja.. hehe.. :D

    ReplyDelete
  2. salam awak.. hihi..
    terima kasih singgah teratak doraemon saya..
    terimalah saya sebagai follower ke 214..yeay!!!^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...sama2x...comel2x doraemon tu...hehehe terima kasih ye ^_^

      Delete
  3. Wah...sedapnya....btw, tq sudi datang terjah blog sy. huhuhu

    ReplyDelete
  4. wah lapo tgk header - kfc tu.......^*

    wah mcm best je dgn bunga kantan,ikn bls mmg fav,kdg2 mkn lauk tu je dgn ns putih pns pun layannnnnn :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahh same la kita..xde lauk lain pun xpe..hehehe

      Delete
  5. Salam.

    Waa.. lemah tenaga bila singgah blog mknn mcmni,hehe.

    Sedap ni, lana pun kdg2 buat smbl ikn bilis grg, taruk kicap je, pastu makan je ngn bubur nasi..

    ReplyDelete
  6. wahhh resepi baru. slalu buat yg tak tumbuk bilis dia tu,

    ReplyDelete
    Replies
    1. entah la..saya pun olah je resepi yang sy pernah makan sebelum ni..main letak je bahan yang ade..yang penting sedapppp

      Delete
  7. mesti sedap nie..
    nanti nak try buat la..
    tq syer

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah...terima kasih sudi datang jenguk resepi kat sini ^_^

      Delete
  8. x pernah makan lagi..sedap ke

    ReplyDelete
  9. apa tu lada jarum?
    p/s: header blog ni telah menyebabkan saya pergi KFC cari ayam KFC.. hihihi... ^_^

    ReplyDelete