Followers

Monday, 27 May 2013

14# Ikan Goreng Sambal Masam Manis

assalamualaikum..salam ceria pada hari ini....
ceria lah sangatkan..hari ni la hari paling malas sekali kan???
siapa setuju dengan aku?hehehe
kali ni aku nak share resepi ikan pulak...


amacam???slurpppp....aku pulak yang terliur nih(syok sendiri pulak)...hahahaha
bahan-bahan untuk buat ni mudah je..
aku kalau masak suka reka sendiri je..
letak je apa yang aku suka dan apa yang ada kat dapur...

 BAHAN-BAHAN
1 ekor ikan 
sedikit kunyit
sedikit garam
sedikit serbuk kari
1 biji bawang besar (dadukan)
 2 sudu cili boh
1 sudu kecil madu
2 helai daun limau purut

CARA MEMASAK
gaulkan ikan dengan kunyit+garam+serbuk kari
goreng hingga masak
tumiskan cili boh+bawang hingga masak
masukkan daun limau purut
akhir sekali masukkan sedikit garam dan madu
letakkan sambal yang siap ditumis tadi ke atas ikan yang telah digoreng
hidangan siap...

TIPS
  1. jika jenis ikan yang digunakan isinya tebal,korang perlu kelarkan dulu sebelum goreng untuk memudahkan rasa sambal menyerap ke isi ikan supaya rasa ikan tak terlalu kosong
  2. pastikan cili boh ditumis sehingga naik minyak menandakan cili tu dah masak..kalau tak ke tandas je la korang nanti...hahaha
  3. jika tidak suka gunakan cili boh boleh digantikan dengan cili kering yang dikisar halus,tetapi pastikan tidak guna terlalu banyak kerana cili kering lebih pedas dari cili boh.
SELAMAT MENCUBA!!!!





37 comments:

  1. fiza reka sendiri ke resipi ni? nampak menyelerakan.. dah boleh jadi chef ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yela kak..buat sendiri je..tapi tak la sampai boleh jadi chef..banyak lagi kena belajar...hehehehe

      Delete
  2. sedaplaa pulak tengok.. hehehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaaa tak kan tengok je...moh try ye :)

      Delete
  3. sy suka masakan y manis2 nih :DD nnti share la lagi :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. masakan kat atas tu tak la manis sangat..rasa yang seimbang..masam manisnye cukup..hehehe terima kasih sudi datang jenguk

      Delete
  4. lapar lah pula perut cik akak nie...tengok ikan tu..hihi

    ReplyDelete
  5. aduu.. usah ckp tgk ikan goreng sambal manis ni buat terliur.. header kat atas tu jea dh buat teman kruk2 nk makn.. lapooo

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaaa header tu kfc je kot..pi beli je sekarang..hahahaha

      Delete
    2. tu lah. tgk peha ayam tu pun dah terliur. tangannya pulak macam nak gigit je..

      Delete
  6. rasa lapar plak tgk makan ni.. ase nk suruh mak buat je mnjadi ke x.. hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak payah suruh mak buat..cuba buat sendiri mesti jadi punya..sekali sekala masak untuk mak pulak..amacam???ade bran?hahahaha

      Delete
  7. singgah sini dan klik nuffnang dua bijik.. heee..

    ReplyDelete
  8. sedap la plak..kene try buat ni :D

    ReplyDelete
  9. nampak sedap..leh try nanti :)

    ReplyDelete
  10. ye betul tu sis.masak ni simple je campak2..kena kreatif gunakan bahan yg ada dlm fridge tu he3...ok lapar.....huhu...

    ReplyDelete
  11. esok akak cuti leyla try masak resepi nie..akak bole masak tp ade mslh dlm memotong ikan..x pandai..huhu..masalah2..

    ReplyDelete
  12. masam manis..memang feveret..hehe.. tapi kita pun macam kak Latifah..ikan mmg masalah sikit..lol..kalau ganti dengan ayam pun okay jga ea..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh je kalau nak masak dgn ayam pun...sambal tu pun ada lebih masa saya masak.. saya makan dengan telur goreng mata...pun sedapppp...hehehe

      Delete
    2. ayam pon boleh..nice ni...

      Delete
  13. pretty kena belajar ni..hehe..tak pandai sangat masak masam manis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang je..saya pun cuba2x je..asal ada rasa masam manis ok lah kan..ikut selera masing2x

      Delete
  14. singgah sini lagi klik nuffnang 2 bijik.. heee..

    ReplyDelete
  15. wahhh..sedappp nye nampak...simple tapii sedapp..boleh try..hehe

    ReplyDelete
  16. amboi sedapnya...
    memang terliur ni..

    singgah sini juga...

    ReplyDelete
  17. terliur time puasa ni.. adesss.

    bukak2 dah nampak peha kfc..hihi

    ReplyDelete
  18. Nampak sedapp..boleh cuba la resepi ni..hehe

    5 tahun lama..kawin? In Shaa Allah..tggu ya..

    ;)

    ReplyDelete
  19. wah² nmpk sedap..kn rajin baru blh try ni..hihi

    ReplyDelete
  20. wow.sedap gak ni.boleh test gak..hehe
    dah folow.tq :D

    ReplyDelete
  21. Wah sedapnya...best ni..tp guna ikan apa paling best?...resipi dah menarik dah...nice taste!

    ReplyDelete
  22. menarik resepi ni,nampak sedap :)

    ReplyDelete
  23. Not bad. Boleh tahan resepi ni.

    ReplyDelete
  24. tetiba je rasa lapar... hehehe nampak sedap sangat...

    ReplyDelete
  25. pandainya masak,memang feberot ni!hehee

    ReplyDelete